Nye kommentarer

Turneringslederen skriver

Mikkel Brix dansk mester

Kære alle sammen,

Det lykkedes lørdag d. 3/3 for Mikkel Brix at vinde det danske mesterskab i ungdom kegler klasse E – eller unionsmesterskab, som det kaldes i alle andre klasser end eliterækken, hvor man selvfølgelig kårer en dansk mester.

Mikkel Brix skulle spille mod Rasmus Heesgaard, Skarrild, Anders Buron fra Raa (Rødekro/Aabenraa) og Marc Johansen fra Holbæk.

Mikkel vandt i overlegen stil sin første kamp mod Rasmus Heesgaard, men mod Marc Johansen i anden kamp så det ikke for godt ud i starten. Mikkel har i løbet af turneringen imidlertid vist sig i stand til at rejse sig, når det så skidt ud, og i det hele taget nærmest overgå sig selv, når situationen spidser til. Det er en god evne at have, og mod Marc Johansen lykkedes det for Mikkel at opnå distancen først. Marc manglede da blot 10 points.

Inden den sidste kamp stod det klart at kun 2 spillere nu kunne vinde mesterskabet, enten Mikkel eller Rasmus Heesgaard. Af de to havde Mikkel spillet med de klart bedste gennemsnit, så det så ud til at Mikkel kunne nøjes med uafgjort i sin sidste kamp, selv om Rasmus skulle vinde sin kamp på det andet bord. Både Mikkel og Rasmus startede deres respektive kampe i beskeden stil. Rasmus kom aldrig rigtigt i gang og tabte sin kamp stort, mens Mikkel i sin sidste kamp mod Anders Buron vanen tro viste sin omtalte psykiske styrke. Han var langt bagud, men langsomt og sikkert indhentede han Anders og lukkede med nogle rigtigt flotte stød. Anders havde chancen for uafgjort på sit efterstød og den mulighed tog han.

Slutresultatet blev, at Mikkel vandt guldet med sine 5 matchpoints af 6 mulige. Marc Johansen fra Holbæk fik sølv. Anders Buron fra Raa fik bronze, mens Rasmus Heesgaard fra Skarrild blev nummer fire. Alle fire spillere viste indimellem fine baller, så hvis de bare bliver ved med at spille billard, så skal vi nok komme til at høre mere til dem.

Mesterskabet betyder, at klubben får et af de store diplomer fra DDBU. Nok har vi en del diplomer i forvejen, men det sidste DM – som jeg stadig kalder det – er faktisk tilbage fra 1999/2000, så det er helt rart, at klubben får ét igen. Og et stort tillykke til Mikkel herfra.

Mikkel har sammen med sin storebror, Henrik Brix, og Andreas Ravnsted-Larsen vundet SM i ungdom hold. Modstanderne i finalen var Ringsted og Holbæk. Det blev til nederlag til Ringsted, men sejr over Holbæk med 4-2. Da Holbæk havde slået Ringsted med de samme cifre, betød det, at alle tre hold nu stod helt lige. Derfor skulle det afgøres på procenter, og her havde Greve 89 procent, Holbæk 87 procent og Ringsted 79 procent. Så guld blev det, selvom vi må indrømme, at det var marginalt.

Det er anden gang, det lykkes for GBK at snuppe guldet i ungdom hold. Første gang var i 1993 ved Søren Amter Petersen, Johnni Hansen og Allan Nielsen. I 1984 blev det til sølv ved Frank Larsen, René Lund og Henrik Klausen. Det føles godt nok som længe siden.

Det skal nævnes, at de to andre ungdomsmedlemmer, Joachim Larsen og Lasse Sørensen, begge har markeret sig ved at vinde hver sin ungdomscup. Jo, de unge mennesker vil frem i verden, og det kommer de også!

I Elitedivisionen i pool lykkedes det for GBK at komme i DM-slutspillet for anden gang i klubbens historie. Første gang var i 2001, hvor det blev til bronze (Kim Andersen, Jan Keller, Jesper Nielsen og Lars Pedersen).

Denne gang var det lagt i hænderne på Henrik Asperup, Lars Pedersen og Lasse Lentz at forsvare klubbens farver, men Henrik Asperup måtte melde forfald p.g.a. han ikke kunne få fri fra militæret. I stedet spillede Morten Ancher, der først for få måneder siden har gjort comeback i GBK, og som med al respekt ikke helt har Henrik Asperups styrke.

Holdene medbragte bonuspoint fra grundspillet, som betød, at GBK skulle vinde alle sine kampe for at snuppe guldet. Hvad der inden Henrik Asperups afbud var meget svært, blev nu nærmest umuligt.

Det korte af det lange var, at GBK tabte alle tre kampe, og det var kun Morten Ancher, som det lykkedes at få en sejr (over Niels Døssing fra Århus). De tre øvrige hold slog hinanden indbyrdes, og dermed blev DM afgjort på, at værtsklubben, Bristol – Odense, havde vundet grundspillet. Århus 2 fik sølv, og Århus 1 tog bronzen, mens der altså ikke blev metal til GBK denne gang.

En fjerdeplads i Elitedivisionen er dog stadigvæk et absolut respektabelt resultat, så jeg kipper lige lidt med flaget her.

I 2. division i 3-bande carambole er det afgjort, at GBK klarer frisag og ikke rykker tilbage i 3. division. Jeg synes, det er et udmærket resultat, som Tom Brinch, Kim Hartvig, Carsten Andersen og Klaus E. Jensen dermed har skaffet klubben i comeback-sæsonen. Det er godt at se.

Der er andre udmærkede resultater rundt omkring, og der mangler stadig at blive afviklet nogle finaler. Bemærk et oldboyshold i kvartfinalen, et par i kegler i kvartfinalen, et Sjællandsseriehold i kegler på vej mod mulig oprykning, og bemærk SM-finalepladser til Kaj Madsen (kegler klasse D) og Jack Larsen (3-bande carambole).

Alle disse resultater kan du finde ved at navigere rundt under ’Eksterne holdturneringer’ og ’eksterne individuelle turneringer’ her på siden.

Marts 2007, Niels O. Hansen

Skriv en kommentar